De laatste etappe naar Kahmandu

25 november 2017 - Kathmandu, Nepal

25 nov
De laatste etappe van Gho naar Kathmandu. Hemelsbreed iets meer dan 200 km. Maar over de weg in een jeep en daarna met een bus over toch iets andere wegen dan thuis een hele onderneming. Het eerste deel tot Besi Shahar gaat vooral over een weg waar we afwisselend rijden over zand, keien en zo nu en dan door ondiep water wat de weg opstroomt vanuit de bergen. Het is daardoor de eerste 5 uur een enorm gehots en geklots van jewelste. Ik neem me voor nooit meer te zeuren over verkeersdrempels in Nederland nu we over deze weg rijden. De omgeving echter is ontzettend mooi. Prachtige rijstterassen tegen de bergwanden, spectaculaire watervallen en zo nu en dan de rivier die in de diepte onder ons stroomt7. Eerst nog woest kolkend, maar naarmate we de Kathmanduvallei naderen komt ie langzaam tot rust. Omdat onze groep uit 9 personen bestaat + 3 gidsen en 4 dragers zijn we met 2 jeeps. Wij in de cabine en de rest achterin. Er reist ook nog een gestrande fransman met zijn gids mee. Ook hij zit achterin de bak bij de bagage. Onze jeep gaat halverwege rare geluiden geven. De chauffeur, een heel jong binkie, gaat onder de auto kijken en bellen om vervolgens de rit toch maar te vervolgen. Wij arriveren daardoor iets later op de overstap en lunchplek Bhulbhule. Deze plek herkennen we van 6 jaar geleden. Toen zat hier het checkpoint van de Annapurna tocht. Na de lunch stappen we over in de bus. Het worden nog 2 hobbelige uren in de bus en daarna wordt de weg iets beter. Maar het gaat niet snel. De gemiddelde snelheid ligt tussen de 30 en 65 km per uur. Gelukkig is er minder verkeer op de weg dan toen we starten met onze reis. Het is onbegrijpelijk dat er eigenlijk geen ongelukken lijken te gebeuren. Op de meest onoverzichtelijke plekken wordt er ingehaald onder luid getoeter en later als het donkerder wordt met het knipperen van de lampen. Overal op straat loopt en staat politie. We zijn benieuwd hoe dat morgen zal zijn tijdens de verkiezingen. Uiteindelijk stopt de bus om even voor 10 uur net buiten Thamel en lopen we naar ons hotel.
Speciaal voor ons wordt het warmwater nog even aangezet zodat we al het stof en de viezigheid van de afgelopen 2 weken van ons af kunnen spoelen. Helemaal fris kruipen we onder de dekens en verheugen we ons op een lekker ontbijt morgenochtend. Vooral Pieter kijkt uit naar een goede kop koffie met daarbij een lekker cakeje.

1. Rob stienstra:
    26 november 2017
    Haha benijd jullie altijd om de reis maar de foto,s daar kan ik stinkend jaloers om worden . Geniet ervan en zie jullie weer snel. Kus je broertje.