Nu is het vooral verder naar beneden

24 november 2017 - Kathmandu, Nepal

23 nov We slapen vandaag uit in Bhimtang. En staan pas op om 7 uur. Hoe suf kan het zijn dat je verwacht dat het nu warmer zou zijn omdat we 1100 meter lager zitten dan de top van 5100 meter. Niets is minder waar. Het was vanmorgen -5 graden in de kamer. Brrrr. Het ziet er wel fantastisch uit buiten. Alle stroompjes en plassen water zijn bedekt met een dikke laag ijs. Het is dus nog steeds flink koud. We starten daarom allemaal met ons thermo-ondergoed aan. Zodra de zon gaat schijnen echter verdwijnen de laagjes bij iedereen in de rugzak. De wandeling voert ons weer langs de rivier en door het bos. In een ander jaargetijde zal het hier prachtig zijn met bloeiende rhodondendrons. Nu zien we vooral veel baardmossen en enorme bomen die zo dik zijn dat je minstens 3 mensen nodig hebt om er omheen te kunnen staan. We lopen iets anders dan het oorspronkelijke programma. We drinken thee onderweg midden in het bos lekker in het zonnetje. We lopen nog een uurtje door voor de lunch op wederom een prima plekje in de zon. Uiteindelijk dalen we zo'n 1300 meter. Na het eten verteld onze gids dat er as zondag verkiezingen zijn en dat openbaar vervoer op die dag verboden is. Dit betekend een aanpassing op ons reisplan. De keuze is een dag later naar Kathmandu of eerder. Er worden nog wat andere suggesties gedaan zoals deels lopen zaterdag om daarna in een bus of jeeps te stappen. Of zondag pas laat te gaan rijden. Uiteindelijk is het meeste stemmen gelden en wordt het morgen nog een korte wandeldag naar Dharopani en zaterdag dan met de bus naar Kathmandu.
24 nov
De laatste wandeldag. We slapen een soort van uit en vertrekken om 9 uur voor de laatste korte wandeling van Gho naar Daropani. We merken langzaam dat we weer terugkeren in de bewoonde wereld. De weg is breder dan we de afgelopen periode hebben gehad. Zelfs zo breed dat we ervan uitgaan dat er binnen afzienbare tijd ook gemotoriseerd verkeer over zal rijden. We drinken nog een thee in Tilche en vandaar is het nog anderhalf tot 2 uur lopen. We steken nog 2 lange bruggen over voordat we Dharopani binnen lopen.we zijn met 1stap weer terug in de bwoonde wereld want de straat staat vol met jeeps en motoren. Het is er drukker dan normaal met mensen ie voor zondag terugkeren naar hun geboortedorp om te kunnen stemmen. De keuze is democraten of communisten. Volgens iemand die we spreken is het een nek aan nek race. Zal nog een enerverende tocht kunnen worden morgen. En we zijn benieuwd hoe we Kathmandu aantreffen. Mogelijk een stuk stiller dan anders omdat veel mensen terug zijn naar hun dorp.